TALGKIRTEL (ATHEROM)

Patient-information før operation med fjernelse af talgkirtel

Der er planlagt operation med fjernelse af en eller flere talgkirtler. Indgrebet foretages i lokalbedøvelse.
Forløbet med klargøring, bedøvelse og operation varer ca. en halv times tid.

Lokalbedøvelsen varer typisk 2-6 timer (nogle gange op til et døgn) efter operationen.

Du kan have lidt smerter i den første tid efter operationen. Disse behandles med vanlig håndkøbsmedicin. Du bør således have Panodil og evt. Ipren derhjemme, hvis du kan tåle dette.

Forbindingen består af et vandtæt plaster og evt. et elastikbind over. Elastikforbinding kan fjernes efter nogle timer. Plasteret skal holdes rent og tørt. Sker det at plastret bliver vådt eller bløder igennem, skal du skifte forbindingen, da der ellers er risiko for infektion i såret.

Såret er syet med en tråd, som skal fjernes efter 8-10 dage. Trådende kan fjernes her i klinikken eller du kan få dem fjernet ved din egen læge.

Talgkirtel fjernet fra ryggen/nakken, kan bløde lidt mere efter operationen. Det er derfor en god ide i timerne efter operationen at lægge lidt pres direkte på såret. Det kan f.eks. være ved at sidde godt lænet tilbage i en stol med en pude/sammenrullet håndklæde som trykker direkte på såret.

Plastret må fjernes efter 2 dage, med mindre du har fået andet at vide. Du må derefter gå i brusebad og vaske hår som du plejer. Vi fraråder, at du - så længe trådende er i og såret ikke er helet – går i karbad, svømmehal, swimmingpool, boblebad samt havvand.

Hvis talgkirtlen sidder på hånden, fraråder vi, at du arbejder med friske/ferske madvarer, før såret er helet.

Undgå af få snavs i såret så længe der er sting eller såret ikke er helet. Dæk såret med et plaster, hvis der er risiko for snavs.

Når trådende er fjernet og såret helet, anbefales det at bruge englehud (micropore) på langs af arret i 3-6 måneder. Derudover skal man undgå direkte sol på arret de første 6-12 måneder for at få et pænere ar. Dæk f.eks. med et plaster eller brug solcreme med høj solfaktor.

Du skal holde øje med tegn på betændelse, som er:

• Rødme, hævelse og varme omkring såret.

• Tiltagende smerter.

• Røde striber udgående fra såret.

• Feber.

Ved akutte problemer uden for åbningstiden skal du kontakte egen læge eller vagtlæge.